Hoppa till huvudinnehållet

Jobbsökartips

Här har vi samlat tips för dig som är uppsagd och behöver komma igång med att söka jobb eller starta eget företag. Är du aktiv i ditt jobbsökande får du snabbare en ny anställning, så läs gärna igenom tipsen redan innan första mötet med din rådgivare.

Innehåll

CV och jobbansökan

Ditt cv är ditt främsta verktyg när du söker jobb. Där kan du sätta ord på din kompetens och vara tydlig med vad du kan erbjuda. Se till att ditt cv är så bra och intresseväckande att det tar dig vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen – intervjun.

När du söker jobb ska du också skicka med ett personligt brev. Det är en närmare presentation av dig själv där du får chans att visa att du är rätt person för just det här jobbet. Det personliga brevet ska fungera som ett komplement till ditt cv och förstärka bilden av dig.

Tänk på att verkligen berätta varför du söker tjänsten och vad du kan bidra med i både cv och jobbansökan.


Trögt med cv-skrivandet? Jobbsökarrådgivare Maria Åhman tipsar om hur du gör för att skriva ett sammanfattande, strukturerat, snyggt och intresseväckande cv som förhoppningsvis kan leda dig till drömjobbet.

Spontanansökan och nätverk

Många av de jobb som är lediga annonseras inte ut, utan tillsätts via kontakter. Därför är det bra att också göra spontanansökningar till företag som du är intresserad av. Läs på om företagen och försök ta reda på hur rekryteringsbehovet ser ut - ett tips är att följa företagen på Linkedin och i andra sociala medier. 

Tänk på att använda ditt nätverk och berätta för så många som möjligt att du söker jobb. Vänner och familj, grannar, före detta kollegor, bekanta från kurser eller träning, kompisars syskon – listan kan bli lång. Grupper på sociala medier är ett bra sätt att utforska, utveckla och använda ditt nätverk för att söka jobb och är en väldigt bra plats att knyta nya kontakter på. 

Jobbintervju

Går du vidare i rekryteringsprocessen blir du kallad på jobbintervju. Under intervjun får du chans att berätta mer om dig själv och samtidigt veta mer om jobbet. Intervjun är arbetsgivarens sätt att se om du passar för jobbet och ditt sätt att se om jobbet passar dig. Genom att vara väl förberedd inför din anställningsintervju ökar du dina chanser att komma vidare i processen. Lycka till!

Tre tips inför intervjun:

  1. Läs på om företaget - Kolla upp vad företaget har för uppdrag, kärnvärden och mål. Ta även en titt på deras sociala medier, profiler inom industrin, konkurrenter och personen som intervjuar dig. Desto mer du vet, desto självsäkrare kommer du känna dig på arbetsintervjun.
  2. Klä dig för rollen - Ta reda på hur företagskulturen är och hur folk klär sig innan du bestämmer dig för vad du ska ha på dig. Arbetsintervjukläder bör alltid vara väldressade, men huvudsaken är såklart att du känner dig bekväm i din outfit. 
  3. Öva frågor och svar - Fundera på vilka frågor som du tror kan komma, och vad du ska svara för att ge en så bra bild av dig själv som möjligt. Några vanligt förekommande frågor som kan vara bra att förbereda sig på är hur du vill presentera dig själv, vilken roll du tar i en grupp och hur du hanterar konflikter. Sist men inte minst ska du också ha ett bra svar på varför arbetsgivaren ska anställa just dig!