Hoppa till huvudinnehållet

Om Omställningsfonden

Omställningsfonden stöttar välfärdens medarbetare både under och efter anställning. Vi är en hjälpande hand på vägen till ett fortsatt utvecklande och trivsamt arbetsliv. Vi stöttar också arbetsgivare och fackliga företrädare i arbetet med förebyggande insatser och kompetensutveckling.

Innehåll

Kortfakta

  • Omställningsfonden grundades 2012
  • En stiftelse som drivs utan vinstintresse och ägs av Sveriges Kommuner och Regioner och Sobona, tillsammans med Kommunal, OFR:s förbundsområden och AkademikerAlliansen
  • Vi är en kollektivavtalad stiftelse som jobbar utifrån Kompetens- och omställningsavtalet, KOM-KR
  • Omfattar 1,3 miljoner anställda inom kommuner, regioner samt kommunalförbund och företag anslutna till Sobona
  • Finns i hela Sverige och har ca 80 anställda

Uppdrag

Omställningsfonden inspirerar, coachar och vägleder människor som är i omställning. Det gäller oavsett om individen blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, träffat en överenskommelse om att avsluta anställningen på grund av nedsatt arbetsförmåga eller om ens tidsbegränsade anställningen har upphört. Målet med vårt omställningsstöd är att öka möjligheterna för medarbetaren att komma vidare till en ny sysselsättning. Stödet utformas och anpassas utifrån individens behov, förutsättningar och önskemål. 

Vi erbjuder också karriär- och studierådgivning för medarbetare under anställning, till såväl tillsvidareanställda som tidsbegränsat anställda. Stödet består av kartläggningssamtal, rådgivning, vägledning och validering och kan resultera i att medarbetare ansöker om CSN:s omställningsstudiestöd eller tar del av våra kollektivavtalade studiestöd. 

Vårt kompetens- och omställningsavtal, KOM-KR, syftar till att ytterligare stärka de anställdas möjligheter till kompetensutveckling och omställning med utgångspunkt i verksamheternas behov. Fokus är förebyggande arbete för att öka anställningstryggheten. Det förbyggande arbetet med kompetensutveckling av medarbetare är också ett sätt att möta den rekryteringsutmaning som välfärdssektorn har.

Omställningsfonden kan också ge stöd och vägledning till arbetsgivare vid arbete med strategisk kompetensförsörjning. Det kan vara stöd i behovs- och omvärldsanalys, att konkretisera framtida kompetensbehov, kompetensinventering, framtagande av kompetensstrategi samt att sätta mål och uppföljning av dessa.

Vision

Vi öppnar möjligheter till framtidens arbetsliv för välfärdens medarbetare och arbetsgivare.

Styrelse och beredare

Omställningsfondens styrelse består av tolv ledamöter från SKR, Sobona, Kommunal, OFR samt AkademikerAlliansen. Deras uppgift är att se till att verksamheten sköts på rätt sätt och att Omställningsfonden lever upp till sina mål.

Hälften av styrelsemedlemmarna är utsedda av arbetsgivarsidan, det vill säga SKR och Sobona. Hälften är utsedda av fackförbunden.

Ordinarie styrelseledamöter

Joakim Larsson, ordförande, SKR, Johan Ingelskog, vice ordförande, Kommunal, Elisabeth Unell, SKR, Jeanette Hedberg, SKR, Ulf Olsson, SKR, Kenneth Östberg, Sobona, Anne-Maria Carlsgård, Kommunal, Lars Fresker, OFR, Veronica Magnusson, OFR, Magnus Berg, AkademikerAlliansen.             

Suppleanter

Anders Sellström, SKR, Helena Proos, SKR, Leif Sandberg, SKR, Robert Johansson, SKR, John Nilsson, Sobona, Chamilla Bohman, Kommunal, Eva Fagerberg, OFR, Åsa Fahlén, OFR, Marie Persson, Kommunal, Mats Eriksson, AkademikerAlliansen.

Beredare

Styrelsen utser en beredningsgrupp som representerar parterna. Beredningsgruppen arbetar med och går igenom ärenden inför styrelsens beslut så att ärendena får en allsidig bedömning och förankring i respektive organisation.

Ordinarie: Sabina Bajraktarevic, SKR, Donovan Häll, SKR, Cecilia Tazewell, Sobona, Essie Majkowitz, AkademikerAlliansen, Lars Fischer, Kommunal, Erik Hallsenius, OFR, Kristoffer Jervinge, OFR, Marie Thuresson, AkademikerAlliansen.

Ersättare: Karin Nordin, SKR, Erik Lardenäs, Sobona, Annica Nordström Sjödin, Kommunal, Erik Hallsenius, OFR, Jörgen Lundqvist, AkademikerAlliansen.

Finansiering

Omställningsfonden är en stiftelse och finansieras av arbetsgivare anslutna till SKR eller Sobona. Arbetsgivare som är medlemmar i SKR eller kommunala företag anslutna till Sobona betalar årligen en premie om 0,25 procent av den totala lönesumman för Omställningsfondens insatser. 0,15 procent kommer sedan att betalas tillbaka till arbetsgivarna av staten, via Omställningsfonden.

Premien täcker kostnader för både förebyggande insatser, stöd för strategisk kompetensförsörjning, kompetens- och omställningsstöd, studiestöd och ekonomiska förmåner.

Premiefakturering

Varje år faktureras våra medlemmar en premie för finansiering av insatser och ekonomiska förmåner enligt Kompetens- och omställningsavtalet, KOM-KR. Läs mer om premiefakturering här>>

Innehåll

Kompetens- och omställningsavtalet

Kompetens- och omställningsavtalet KOM-KR är det avtal som styr hela vår verksamhet, både det förbyggande arbetet och arbetet med uppsagda medarbetare. Ladda ner avtalet här: 

Kompetens- och omställningsavtalet från och med 1/10-2022 Öppnas i nytt fönster

Till utbildningsfilmerna >>

Frågor och svar om premiefakturering

Har du funderingar kring premiefakturering? Läs våra vanligaste frågor och svar här: 

FAQ – Premiefakturering Öppnas i nytt fönster