Hoppa till huvudinnehållet

Blanketter

I samband med omställning av olika slag behöver Omställningsfonden underlag för att godkänna insatser eller påbörja arbetet för att uppsagda ska få nytt jobb. Här har vi samlat alla blanketter för arbetsgivare.

Anmälan av arbetstagare som sagts upp

Här gör du anmälan av medarbetare på fyra olika grunder:

  1. Medarbetare som sagts upp på grund av arbetsbrist
  2. Medarbetare som accepterat lägre sysselsättningsgrad
  3. Medarbetare som avslutar anställningen med en överenskommelse med sjukdom eller skada som grund
  4. Medarbetare som får en tidsbegränsad anställning till följd av omplacering i samband med övertalighet

I formuläret väljer du ett av dessa fyra alternativ. Om du inte ser samtliga alternativ rekommenderar vi att du rensar webbhistorik och kakor som kan finnas i din webbläsare.

När du har klickat på länken till anmälan får du välja om du vill logga in med e-legitimation eller gå vidare utan att logga in, båda sätten går bra, skillnaden är att du kan spara formuläret och fortsätta redigera igen vid ett senare tillfälle om du väljer att logga in.

Gå till anmälan

När du anmäler arbetstagare som sagts upp på grund av arbetsbrist eller för att anmäla deltagare till en insats behöver du ange en så kallad AID-kod.

Lista med AID-koder

Anmälan om förebyggande insatser för kommuner och regioner

Du kan göra en eller flera anmälningar om medel för förebyggande insatser. Ingen föranmälan behövs. 

Sessionen är aktiv i 30 minuter. Förbered gärna syftet med insatsen, kostnader samt eventuella uppgifter kring leverantörer. Deltagarlista skickas in först i samband med rekvisition.

Anmälan om förebyggande insats

Ansökan om förebyggande insatser för Sobonaföretag

Nytt för perioden 2021–2023 är att Sobonaföretag ansöker om projektmedel för förebyggande insatser. 

Medlemmar hos Sobona som ägs av en kommun eller region kan välja att tillsammans med sin ägare göra ett gemensamt avrop av medel. Det innebär att arbetsgivare med samma ägare kan välja att hantera sina verksamheter gemensamt för att få en helhet i sina insatser. Bolagets andel av medlen blir därmed inte längre tillgängliga för projektansökningar. Senast den 31 mars behöver ni meddela Omställningsfonden om ni vill lägga samman medlen med ägaren.

Sessionen är aktiv i 30 minuter. Förbered gärna syftet med insatsen, kostnader samt eventuella uppgifter kring leverantörer.

Projektansökan för Sobonaföretag

Rekvirering/avrop av medel för förebyggande insatser

För insatser som sker med medel för perioden 2021-2023 kan rekvirering ske flera gånger per insats.

För insatser som sker med medel för perioden 2017-2020 kan rekvirering endast ske en gång per insats.

Rekvirering av medel för förebyggande insatser inom KOM-KR och TLO-KL

Spara ner blanketten till din dator, fyll därefter i och skicka till admin@omstallningsfonden.se Bifoga kostnadsunderlag som till exempel leverantörsfaktura eller intern faktura och/eller excel-fil för redovisning av lön. Ange det insatsnummer som du fick i mejlet i samband med att insatsen godkändes. 

Deltagarlista skickas in i samband med första rekvireringstillfället för respektive insats.