Omställningsfonden finns som stöd för arbetsgivare som behöver avsluta en anställning på grund av sjukdom eller skada. Vi är med er genom hela processen och bidrar med både vägledning och vår långa erfarenhet av omställning. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för ett respektfullt avslut – och ett tryggt nästa steg för medarbetaren.
Avslut på grund av sjukdom eller skada
Rådgivning för din medarbetare
När en medarbetares anställning avslutas på grund av sjukdom eller skada kan Omställningsfonden erbjuda värdefullt stöd genom hela omställningen. Medarbetaren får träffa en personlig rådgivare som hjälper till att kartlägga kompetens, mål och möjligheter – och tillsammans skapar de en plan för att hitta ett nytt jobb, börja arbetsträna, påbörja en utbildning eller något annat som passar just medarbetaren. Rådgivningen är kostnadsfri.
Rådgivaren kan också ge vägledning kring validering av tidigare erfarenheter, vilket gör det lättare för medarbetaren att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare eller utbildningsanordnare.
Vilket stöd kan medarbetaren få?
Det finns två nivåer av stöd:
- Rådgivning – tillsammans med en rådgivare kartlägger medarbetaren sin situation, sina mål och möjligheter, och får stöd att ta fram en plan för att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivning ansöker medarbetaren om själv i inloggat läge.
- Rådgivning med utökat stöd – om medarbetaren uppfyller villkoren för utökat stöd är det du som arbetsgivare som anmäler personen till Omställningsfonden. Det kan då finnas möjlighet att en kurs eller utbildning bekostas. Vilka insatser som blir aktuella beror på den plan som medarbetaren tar fram tillsammans med sin rådgivare – utifrån individens behov och mål.
Vilket stöd som är aktuellt beror på om medarbetaren uppfyller vissa villkor. Läs mer om dessa här nedan.
Villkor för rådgivning med utökat stöd
En medarbetares möjlighet till rådgivning med utökat stöd beror på anställningsform, arbetad tid eller inkomst samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:
Villkor för rådgivning
För att en medarbetare ska kunna få rådgivning från Omställningsfonden behöver följande villkor vara uppfyllda:
Anmälan av medarbetare
Som arbetsgivare ansvarar du för att anmäla medarbetare till Omställningsfonden när de har rätt till rådgivning med utökat stöd. Anmälan görs i inloggat läge på Mina sidor, där du också signerar med BankID av säkerhetsskäl.
Vi kontrollerar att medarbetaren uppfyller villkoren, och när anmälan är godkänd skickas en bekräftelse till dig. Därefter tar Omställningsfonden kontakt med medarbetaren för att påbörja stödet.
Tänk på att: Det är viktigt att medarbetaren får information från Omställningsfonden om vad stödet innebär. Detta bör ske så tidigt som möjligt i processen, innan överenskommelsen sker. Därför vill vi starta vårt samarbete med dig som arbetsgivare så tidigt som möjligt.
AID-kod vid avslut på grund av sjukdom eller skada
När du anmäler medarbetare som gjort ett avslut på grund av sjukdom eller skada behöver du även ange medarbetarens AID-kod (Arbetsidentifikation). AID är ett system för att klassificera yrken inom kommuner och regioner, och används för att beskriva medarbetarens befattning på ett enhetligt sätt.
Hur länge kan medarbetaren få stöd?
Medarbetaren kan få stöd från Omställningsfonden i upp till ett år efter den sista anställningsdagen. Om det finns särskilda skäl, till exempel sjukdom, kan tiden förlängas med ett förstärkt stöd i upp till ytterligare ett år. En sådan förlängning bedöms av Omställningsfonden.
Viktigt att tänka på vid överenskommelsen om avslut på grund av sjukdom eller skada
När en medarbetare avslutar sin tjänst av hälsoskäl krävs noggrannhet i överenskommelsen. För att säkerställa rätt stöd och tydlig dokumentation är det viktigt att bedöma arbetsförmågan, informera om eget ansvar och samverka med relevanta aktörer som Försäkringskassan, A-kassan och Omställningsfonden.
Om medarbetaren sägs upp på grund av personliga skäl vid sjukdom
Om det inte går att nå en överenskommelse om att avsluta anställningen på grund av sjukdom eller skada, kan medarbetaren i stället bli uppsagd på grund av personliga skäl. I den situationen kan medarbetaren också ha möjlighet att få rådgivning från Omställningsfonden. Då är det medarbetaren själv som ansöker om rådgivning genom att logga in på Mina sidor.
Som arbetsgivare har du ansvar att informera om denna möjlighet i samband med uppsägningen.
Ekonomiska stöd
Medarbetare som uppfyller villkoren för rådgivning med utökat stöd kan även ansöka om ekonomiska stöd från Omställningsfonden. Det finns två olika ekonomiska stöd för denna målgrupp:
- Kostnadsersättning
- Ersättning under ledighet från arbetet
Medarbetaren ansöker om de ekonomiska stöden i inloggat läge på Mina sidor.