Så skriver du ett bra CV

Att skriva CV kan kännas både svårt och tidskrävande – men det behöver det inte vara. Vår rådgivare Agnes har hjälpt många att lyfta fram sina erfarenheter på ett tydligt och professionellt sätt. Här delar hon med sig av sina bästa tips.

Ett bra CV handlar inte om att få med allt – utan om att lyfta fram det som är relevant för just det jobb du söker, säger Agnes Arag, rådgivare på Omställningsfonden.

Vad ska ett CV innehålla?

I ditt CV berättar du vad du har med dig i ryggsäcken – tidigare anställningar, ansvarsområden och utbildningar. Har du haft många jobb? Välj ut de mest relevanta och sammanfatta resten.

– Tänk på att arbetsgivaren snabbt vill få en bild av dig. Lyft fram det som är viktigast först och var inte rädd för att korta ner, säger Agnes.

Du kan också nämna körkort, språkkunskaper eller ideella uppdrag – om det är relevant för tjänsten.

Hur ska ett CV se ut?

Lista dina erfarenheter i omvänd kronologisk ordning, det senaste först. Dela upp innehållet i tydliga rubriker och se till att layouten är lätt att överblicka.

– Be gärna någon läsa igenom ditt CV. Stavfel och upprepningar är lätta att missa själv, men de kan störa helhetsintrycket.

Foto och personnummer – behövs det?

Det är helt upp till dig om du vill ha med ett foto. Men välj i så fall en bild som speglar hur du vill uppfattas professionellt. Personnummer? Nej, det behövs inte, det är bättre att låta din kompetens tala.

Några extra tips från Agnes:

  • Använd en professionell mejladress, gärna med för- och efternamn.
  • Döp filen du skickar till exempelvis CV_fornamn_efternamn.pdf.
  • Spara jobbannonserna du söker – det hjälper dig att förbereda dig inför en eventuell intervju.

– Ditt CV är din chans att visa vem du är och vad du kan – så gör det tydligt, relevant och personligt, avslutar Agnes.