Uppsägning på grund av arbetsbrist

Omställningsfonden finns som stöd för arbetsgivare som behöver avsluta en anställning på grund av arbetsbrist. Vi är med er genom hela uppsägningsprocessen och bidrar med både vägledning och vår gedigna erfarenhet inom omställning. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för ett tryggt och respektfullt avslut – och en bra start på nästa steg.

Rådgivning för dina medarbetare

Omställningsfonden erbjuder ett värdefullt stöd genom en personlig rådgivare som följer med under hela omställningsprocessen. Rådgivningen är helt kostnadsfri.

Det finns två nivåer av stöd för en medarbetare som sägs upp på grund av arbetsbrist:

  • Rådgivning – tillsammans med en rådgivare kartlägger medarbetaren sin situation, sina mål och möjligheter, och får stöd att ta fram en plan för att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivaren kan också ge vägledning kring validering av tidigare erfarenheter, vilket gör det lättare för medarbetaren att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare eller utbildningsanordnare. Läs mer om validering här. Rådgivning ansöker medarbetaren om själv i inloggat läge på Mina sidor.
  • Rådgivning med utökat stöd – om medarbetaren uppfyller villkoren för utökat stöd är det du som arbetsgivare som anmäler personen till Omställningsfonden. Exakt vilket stöd som blir aktuellt beror på den plan som medarbetaren tar fram tillsammans med sin rådgivare – utifrån individens behov och mål. Förutom rådgivning kan det exempelvis vara:
    • Kursavgifter, kurslitteratur, näringsbidrag, resor, samtalsstöd, praktik och ekonomiska stöd.

Vilket stöd som är aktuellt beror på hur medarbetaren uppfyller våra villkor. Läs mer om villkoren här nedan.

Villkor för rådgivning med utökat stöd

En medarbetares möjlighet till rådgivning med utökat stöd beror på anställningsform, hur länge man har jobbat samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:

 

Villkor för rådgivning

En medarbetares möjlighet till rådgivning beror på anställningsform, arbetad tid eller inkomst samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:

 

Anmälan av medarbetare

Om medarbetaren har varit tillsvidareanställd och uppfyller övriga villkor för rådgivning med utökat stöd är det du som arbetsgivare som anmäler in individen till Omställningsfonden. I slutet av anmälningsformuläret får du signera med BankID av säkerhetsskäl.

Om medarbetaren endast uppfyller villkoren för rådgivning gör individen ansökan själv genom att logga in på Mina sidor.

Vi kontrollerar att medarbetaren uppfyller villkoren, och när anmälan är godkänd skickas en bekräftelse till dig. Därefter tar Omställningsfonden kontakt med medarbetaren för att påbörja stödet.

Tänk på att: medarbetaren måste vara uppsagd och ha mottagit sitt skriftliga uppsägningsbesked innan anmälan kan göras.

Gör anmälan

AID-kod vid uppsägning på grund av arbetsbrist
Vid uppsägning på grund av arbetsbrist behöver du även ange medarbetarens AID-kod (Arbetsidentifikation). AID är ett system för att klassificera yrken inom kommuner och regioner, och används för att beskriva medarbetarens befattning på ett enhetligt sätt.

Öppna listan med AID-koder


Hur länge kan medarbetare få stöd?

Medarbetaren kan få stöd från Omställningsfonden i upp till ett år efter den sista anställningsdagen. Om en individ på grund av sjukdom inte har möjlighet att ta del av stödet under denna period, finns möjlighet till förlängning med ett förstärkt stöd i upp till ytterligare ett år. En sådan förlängning bedöms av Omställningsfonden.


Ekonomiska stöd

Medarbetare som uppfyller villkoren för rådgivning med utökat stöd kan även ansöka om ekonomiska stöd från Omställningsfonden. Det finns fyra olika ekonomiska stöd för denna målgrupp:

  • Kostnadsersättning
  • Ersättning under ledighet från arbetet
  • A-kasseutfyllnad
  • Ersättning i stället för a-kassa

Medarbetaren ansöker om de ekonomiska stöden i inloggat läge på Mina sidor.

Läs mer om ekonomiska stöd här


Seminarier och rådgivning inför omställning

Inför en omställningsprocess erbjuder vi stöd till er som arbetsgivare genom både seminarier och rådgivning. Insatserna kan genomföras via telefon, digitalt möte eller på plats hos er – beroende på vad som passar bäst. Syftet är att ge en tydlig bild av hur man kan planera och agera före, under och efter en övertalighetssituation – med fokus på trygghet, struktur och god dialog.

Målgrupp: Ledningsgrupp, chefer, HR och fackliga representanter.

Fråga oss