Omställningsfonden finns som stöd för arbetsgivare som behöver avsluta en anställning på grund av arbetsbrist. Vi är med er genom hela uppsägningsprocessen och bidrar med både vägledning och vår gedigna erfarenhet inom omställning. Tillsammans skapar vi bästa möjliga förutsättningar för ett tryggt och respektfullt avslut – och en bra start på nästa steg.
Uppsägning på grund av arbetsbrist
Rådgivning för din medarbetare
När en medarbetare sägs upp på grund av arbetsbrist kan Omställningsfonden erbjuda värdefullt stöd genom hela omställningen. Medarbetaren får träffa en personlig rådgivare som hjälper till att kartlägga kompetens, mål och möjligheter – och tillsammans skapar de en plan för att hitta nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivningen är kostnadsfri.
Rådgivaren kan också ge vägledning kring validering av tidigare erfarenheter, vilket gör det lättare för medarbetaren att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare eller utbildningsanordnare.
Vilket stöd kan medarbetaren få?
Det finns två nivåer av stöd:
- Rådgivning – tillsammans med en rådgivare kartlägger medarbetaren sin situation, sina mål och möjligheter, och får stöd att ta fram en plan för att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivning ansöker medarbetaren om själv i inloggat läge.
- Rådgivning med utökat stöd – om medarbetaren uppfyller villkoren för utökat stöd är det du som arbetsgivare som anmäler personen till Omställningsfonden. Det kan då finnas möjlighet att en kurs eller utbildning bekostas. Vilka insatser som blir aktuella beror på den plan som medarbetaren tar fram tillsammans med sin rådgivare – utifrån individens behov och mål.
Vilket stöd som är aktuellt beror på om medarbetaren uppfyller vissa villkor. Läs mer om dessa här nedan.
Villkor för rådgivning med utökat stöd
En medarbetares möjlighet till rådgivning med utökat stöd beror på anställningsform, arbetad tid eller inkomst samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:
Villkor för rådgivning
För att en medarbetare ska kunna få rådgivning från Omställningsfonden behöver följande villkor vara uppfyllda:
Anmälan av medarbetare
Som arbetsgivare ansvarar du för att anmäla medarbetare till Omställningsfonden när de har rätt till rådgivning med utökat stöd. Anmälan görs i inloggat läge på Mina sidor, där du också signerar med BankID av säkerhetsskäl.
Vi kontrollerar att medarbetaren uppfyller villkoren, och när anmälan är godkänd skickas en bekräftelse till dig. Därefter tar Omställningsfonden kontakt med medarbetaren för att påbörja stödet.
Tänk på att: medarbetaren måste vara uppsagd och ha mottagit sitt skriftliga uppsägningsbesked innan anmälan kan göras.
AID-kod vid uppsägning på grund av arbetsbrist
Vid uppsägning på grund av arbetsbrist behöver du även ange medarbetarens AID-kod (Arbetsidentifikation). AID är ett system för att klassificera yrken inom kommuner och regioner, och används för att beskriva medarbetarens befattning på ett enhetligt sätt.
Hur länge kan medarbetaren få stöd?
Medarbetaren kan få stöd från Omställningsfonden i upp till ett år efter den sista anställningsdagen. Om det finns särskilda skäl, till exempel sjukdom, kan tiden förlängas med ett förstärkt stöd i upp till ytterligare ett år. En sådan förlängning bedöms av Omställningsfonden.
Ekonomiska stöd
Medarbetare som uppfyller villkoren för rådgivning med utökat stöd kan även ansöka om ekonomiska stöd från Omställningsfonden. Det finns fyra olika ekonomiska stöd för denna målgrupp:
- Kostnadsersättning
- Ersättning under ledighet från arbetet
- A-kasseutfyllnad
- Ersättning i stället för a-kassa
Medarbetaren ansöker om de ekonomiska stöden i inloggat läge på Mina sidor.
Läs mer om ekonomiska stöd här
Seminarier och rådgivning inför omställning
Inför en omställningsprocess erbjuder vi stöd till er som arbetsgivare genom både seminarier och rådgivning. Insatserna kan genomföras via telefon, videomöte eller på plats hos er – beroende på vad som passar bäst.
Vi erbjuder särskilda seminarier för ledningsgrupp, chefer, HR-personal och fackliga företrädare. Syftet är att ge en tydlig bild av hur man kan planera och agera före, under och efter en övertalighetssituation – med fokus på trygghet, struktur och god dialog.
Målgrupp: Ledningsgrupp, chefer, HR och fackliga representanter.