Vi kan hjälpa arbetsgivare inom välfärden med förebyggande insatser. Det innebär att ni har möjlighet att ansöka om medel för satsningar som stärker kompetensen i er verksamhet, ökar medarbetarnas trygghet i arbetet, och gör er till en mer attraktiv arbetsgivare.
Förebyggande insatser
Vad innebär förebyggande insatser?
Förebyggande insatser handlar om att förbereda er organisation och medarbetare för framtida behov. Det innebär att planera för att ha rätt kompetens, att kunna erbjuda nya tjänster, ge medarbetarna trygghet i sin anställning, samt att vara en attraktiv arbetsgivare.
Arbetsgivare kan ansöka om medel för förebyggande insatser från Omställningsfonden. Ni blir alltså ersatta för kostnader som rör de insatser som ni vill genomföra, om de uppfyller villkoren. Villkoren kan du läsa mer om lite längre ner på den här sidan.
Insatserna kan exempelvis vara:
- En utbildning
- Validering
- Handledning/coachning
- Kompetenshöjande insatser för medarbetare
Vad kan arbetsgivaren få ersättning för med förebyggande insatser?
Film om förebyggande insatser
Kriterier för en förebyggande insats
Ni har möjlighet att ansöka om förebyggande insatser om ni uppfyller följande sju kriterier:
Inför ansökan om förebyggande insatser
Innan ni som arbetsgivare ansöker om medel för förebyggande insatser ska arbetsgivaren och facket tillsammans diskutera och analysera vilka insatser som kan vara aktuella, enligt medbestämmandelagen (MBL). Det ska framgå i ansökan att samverkan har skett och att det har dokumenterats i ett protokoll.
Du behöver ange en AID-kod för deltagaren
När du anmäler en deltagare till en insats måste du ange en AID-kod. Det är en kod som visar vilken typ av arbetsuppgifter personen har. AID står för arbetsidentifikation och används för att gruppera olika yrkesroller.
Ansökan om förebyggande insatser - kommuner och regioner
Du gör ansökan genom att logga in på Omställningsfondens Mina sidor och fyller i ansökan. Saknar du inloggningsuppgifter till Mina sidor? Kontakta din rådgivare
Manual för Mina sidor - så här gör du
Är du osäker på hur du hanterar administrationen och ansökningarna på Mina sidor? Ladda ner den här manualen:
Rekvirering av medel
När insatsen är godkänd registrerar du din rekvirering, alltså en begäran om utbetalning av pengarna, direkt på Mina sidor i inloggat läge.
Ansökan om förebyggande insatser - Sobonaföretag
Sobonaföretag gör projektansökan om förebyggande insatser via ett separat webbformulär. När du påbörjat en ansökan har du 30 minuter på dig innan sessionen stängs.
Förbered gärna:
- Syftet med insatsen
- Kostnader
- Uppgifter om eventuell leverantör
Budget och gränser
Sobonaföretag delar på en gemensam budget för förebyggande insatser. Ett företag kan få upp till 10 inkomstbasbelopp per år (806 000 kr för 2025). Insatser som gäller ohälsa räknas av från den gemensamma budgeten, men påverkar inte maxbeloppet. Om ett företag når maxbeloppet kan parterna ändå besluta om mer stöd.
Rekvirering av medel
Rekvirering betyder att du gör en begäran om utbetalning av pengarna för vad insatsen har kostat från oss.
För insatser som finansieras för perioden 2021–2023 och 2024–2026 kan rekvirering ske flera gånger per insats.
Tänk på att: insatser för perioden 2024–2026 måste slutrekvireras senast 31 december 2029 (3 år efter avslutad medelsperiod).
Hur har andra jobbat med förebyggande insatser?
Vill du veta hur andra organisationer har jobbat med förebyggande insatser? Kanske blir ni inspirerade till att genomföra en liknande insats, eller något annat som just ni behöver kompetensutvecklas inom? Läs mer här:
Vi fick stöd av Omställningsfonden
Workshop för förebyggande insatser och seminarium vid övertalighetsprocesser
Stöd i strategisk kompetensförsörjning
Omställningsfonden kan också ge stöd och vägledning till dig som arbetsgivare vid arbete med strategisk kompetensförsörjning. Strategiskt stöd kan vara: behovs- och omvärldsanalys, att konkretisera framtida kompetensbehov, kompetensinventering, framtagande av kompetensstrategi och att sätta mål och uppföljning.
Läs mer om vårt stöd i strategisk kompetensförsörjning och ta del av våra verktyg som kan användas utifrån verksamhetens behov:
Läs mer om stöd i strategisk kompetensförsörjning
Vad är premiefakturering?
Varje år faktureras våra medlemmar en premie för finansiering av insatser och ekonomiska förmåner enligt Kompetens- och omställningsavtalet, KOM-KR. Läs mer om hur det går till här: