När en tidsbegränsad anställning löper ut, eller när en medarbetare sägs upp från en sådan anställning, finns stöd att få. Omställningsfonden erbjuder rådgivning som underlättar övergången till nytt arbete. Som arbetsgivare kan du bidra till en tryggare omställning genom att informera berörda medarbetare om det stöd som finns tillgängligt.
Tidsbegränsad anställning som avslutas
Rådgivning för din medarbetare
När en medarbetares tidsbegränsade anställning upphör kan Omställningsfonden erbjuda värdefullt stöd genom hela omställningen. Medarbetaren får träffa en personlig rådgivare som hjälper till att kartlägga kompetens, mål och möjligheter – och tillsammans skapar de en plan för att hitta nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivningen är kostnadsfri.
Rådgivaren kan också ge vägledning kring validering av tidigare erfarenheter, vilket gör det lättare för medarbetaren att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare eller utbildningsanordnare.
Villkor för rådgivning
En medarbetares möjlighet till rådgivning beror på anställningsform, arbetad tid eller inkomst samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:
Hur går ansökan till?
Medarbetaren ansöker om rådgivning själv genom att logga in på Omställningsfondens Mina sidor och fyller sedan i ansökan. Men tänk på att du som arbetsgivare har ett ansvar att informera tidsbegränsat anställda om att de kan ha rätt till stöd från Omställningsfonden.
Hur länge kan medarbetaren få stöd?
Medarbetaren kan få stöd från Omställningsfonden i upp till ett år efter den sista anställningsdagen. Om en individ på grund av sjukdom inte har möjlighet att ta del av stödet under denna period, finns möjlighet till förlängning med ett förstärkt stöd i upp till ytterligare ett år. En sådan förlängning bedöms av Omställningsfonden.