När en anställning avslutas kan det väcka många frågor och skapa oro. Som facklig representant har du en viktig roll i att ge stöd och vägledning. Här hittar du information om vilket stöd Omställningsfonden kan erbjuda medlemmar – och hur du kan bidra till att skapa trygghet genom hela omställningsprocessen.
Stöd till medlemmar vid avslutad anställning
När en medarbetare sägs upp på grund av arbetsbrist, överenskommelse om avslut vid sjukdom eller skada eller när en tidsbegränsad anställning tar slut, kan Omställningsfonden erbjuda stöd genom hela omställningen.
Rådgivning för dina medlemmar
Omställningsfonden erbjuder ett värdefullt stöd genom en personlig rådgivare som följer med under hela omställningsprocessen. Rådgivningen är helt kostnadsfri.
Det finns två nivåer av stöd:
- Rådgivning – tillsammans med en rådgivare kartlägger medarbetaren sin situation, sina mål och möjligheter, och får stöd att ta fram en plan för att hitta ett nytt jobb, börja studera eller starta eget företag. Rådgivaren kan också ge vägledning kring validering av tidigare erfarenheter, vilket gör det lättare för medarbetaren att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare eller utbildningsanordnare. Läs mer om validering här. Rådgivning ansöker medarbetaren om själv i inloggat läge på Mina sidor.
- Rådgivning med utökat stöd – om medarbetaren uppfyller villkoren för utökat stöd är det arbetsgivaren som anmäler individen till Omställningsfonden. Exakt vilket stöd som blir aktuellt beror på den plan som medarbetaren tar fram tillsammans med sin rådgivare – utifrån individens behov och mål. Förutom rådgivning kan det exempelvis vara:
- Kursavgifter, kurslitteratur, näringsbidrag, resor, samtalsstöd, praktik och ekonomiska stöd.
Vilket stöd som är aktuellt beror på hur medarbetaren uppfyller våra villkor. Läs mer om villkoren här nedan.
Villkor för rådgivning med utökat stöd
En medarbetares möjlighet till rådgivning med utökat stöd beror på anställningsform, hur länge man har jobbat samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:
Villkor för rådgivning
En medarbetares möjlighet till rådgivning beror på anställningsform, arbetad tid eller inkomst samt ålder. Medarbetaren behöver uppfylla följande villkor:
Skapa tydlighet och trygghet
Som facklig representant kan du hjälpa till att skapa tydlighet och trygghet för medlemmar som sägs upp:
- Var med när arbetsgivaren berättar om uppsägningar eller varsel
- Se till att alla medarbetare får samma information från arbetsgivaren
- Berätta hur facket kan hjälpa till under omställningen
- Svara på frågor och stötta medarbetaren under hela processen
Hur går ansökan till?
- Om medarbetaren har varit tillsvidareanställd och uppfyller övriga villkor för rådgivning med utökat stöd är det arbetsgivaren som anmäler in individen till Omställningsfonden
- Om medarbetaren endast uppfyller villkoren för rådgivning gör individen ansökan själv genom att logga in på Mina sidor. Det kan exempelvis vara tidsbegränsat anställda vars anställning upphör. Arbetsgivaren har ett ansvar att informera tidsbegränsat anställda om att de kan ha rätt till stöd från Omställningsfonden.
Hur länge kan medarbetare få stöd?
Medarbetaren kan få stöd från Omställningsfonden i upp till ett år efter den sista anställningsdagen. Om en individ på grund av sjukdom inte har möjlighet att ta del av stödet under denna period, finns möjlighet till förlängning med ett förstärkt stöd i upp till ytterligare ett år. En sådan förlängning bedöms av Omställningsfonden.
Ekonomiska stöd
Medarbetare som uppfyller villkoren för rådgivning med utökat stöd kan även ansöka om ekonomiska stöd från Omställningsfonden. Det finns fyra olika ekonomiska stöd:
- Kostnadsersättning
- Ersättning under ledighet från arbetet
- A-kasseutfyllnad
- Ersättning i stället för a-kassa
Medarbetaren ansöker om de ekonomiska stöden i inloggat läge på Mina sidor.
Seminarier och rådgivning inför omställning
Inför en omställningsprocess erbjuder vi stöd till er som fackliga representanter och arbetsgivaren genom både seminarier och rådgivning. Insatserna kan genomföras via telefon, digitalt möte eller på plats hos er – beroende på vad som passar bäst. Syftet är att ge en tydlig bild av hur man kan planera och agera före, under och efter en övertalighetssituation – med fokus på trygghet, struktur och god dialog.
Målgrupp: Ledningsgrupp, chefer, HR och fackliga representanter.