Hoppa till huvudinnehållet

Att säga upp medarbetare

Att säga upp medarbetare är många gånger det tuffaste en chef behöver göra. Det gäller att vara ordentligt förberedd både på vad du ska säga och på olika reaktioner som kan uppstå. Vi har samlat några tips att tänka på.

Tro på ditt budskap

  • Om du själv inte tror på den nya organisationen blir du inte trovärdig i ditt samtal. Prata i sådant fall igenom med din närmaste chef, och landa först i den nya planen. Eller fundera över om du själv ska vara kvar.

Träna med manus

  • Först och främst måste du förbereda dig ordentligt. Träna att ”testuppsäga” en person. Skriv ett manus, memorera det och håll dig till det under samtalet.

Kort och sakligt

  • Be personen du ska säga upp att sätta sig ned, mitt emot dig och helst utan bord emellan.
  • Börja med att säga: ”Jag har ett besked att ge.” Och så berättar du att hen är uppsagd med X antal månaders uppsägningstid. Berätta sakligt om att företaget eller organisationen bestämt sig för en ny strategi, lösning eller vad det nu beror på att man skär ned. Tre, fyra meningar räcker för att förklara läget. Sedan frågar du: ”Vad tänker du?”.

Alla reagerar olika

  • En del medarbetare är rationella och klara. De kanske ändå hade tänkt sluta och inser att nu handlar det om att förhandla. Många blir ledsna, andra arga några glada och vissa blir likgiltiga. Då gäller det att du är extra lyhörd och tillgänglig, om de har frågor eller bara behöver prata. Men det är viktigt att se till att medarbetaren förstått budskapet.
  • Agera inte psykolog. Tänk att du är chef och det här är din uppgift. Medarbetaren behöver få reagera på sitt sätt. Behåll lugnet och agera professionellt.

Var tillgänglig

  • Prata inte om andra medarbetare. Gör dig tillgänglig för frågor på arbetsplatsen. Erbjud dig att vara referens när hen söker nytt jobb.
  • Boka in ett uppföljningssamtal, helst redan dagen därpå. Prata då om framtiden, hur det kommer se ut de kommande veckorna, månaderna.
  • Var försiktig med fysisk beröring med medarbetaren, som kramar eller en klapp på axeln.

Tänk på tidpunkten

  • Försök att anpassa uppsägningssamtalet efter dagar och högtider. Måndag-och tisdagmorgnar är att rekommendera. Om det är möjligt så undvik uppsägningssamtal kort före, under eller strax efter semestern, julen och andra högtider.

Agera affärsmässigt

  • Medarbetaren ska få en skriftlig uppsägning. Du som chef lämnar pappret och ber medarbetaren att signera det under mötet. Det handlar om att erkänna att de tagit emot det, inte godkänna uppsägningen. Om medarbetaren vill läsa igenom det under dagen, be hen då att skriva under och lämna in pappret innan hen går för dagen.
  • Det är viktigt att en uppsägning sker affärsmässigt. Säg inte i ett uppsägningssamtal ”jag beklagar” eller ”jag är ledsen för det här.” 

Uppföljning

  • Efter några månader kan du ringa upp din före detta medarbetare för att höra hur hen mår och hur det går med jobbsökandet.

God omställning

Behöver din organisation en fördjupning i svåra samtal. Vi stöttar gärna med seminarium i god omställning. Seminariet är kostnadsfritt.